Skip to content Skip to footer

JSA Business Trip Amsterdam

En av SESUS medlemsorganisationer JSA genomförde nyligen en resa till företaget Netflix, vilket möjliggjordes genom SESUS förmånliga projektbidrag. Dessa bidrag är tillgängliga för alla SESUS medlemsföreningar att ansöka om. Nedan kan ni läsa om deras erfarenheter och intryck från resan.

Efter allt förberedelser och organisering som vårt Business Trips Team 2023 hade gjort, var vi mycket exalterade över att kunna ge oss iväg på vår mycket efterlängtade resa till Amsterdam. Vårt projektteam träffade resedeltagarna vid busstationen i Jönköping. Alla var ganska trötta men lika förväntansfulla och vi var glada att se att våra ansträngningar att informera alla om resdagens schema varit värt det och att alla deltagare kom i tid. Första delen av vår resa tog oss till flygplatsen i Köpenhamn där vi hade lite tid att spendera och sedan kunde gå ombord på planet till vår slutdestination, Amsterdam. I Amsterdam tog det oss bara en kort tågresa till stadens centralstation, där det bara var några minuters promenad till vår logi under vistelsen.

Efter att ha installerat oss i de tilldelade rummen begav sig alla deltagare till en trevlig första middag i olika grupper och försökte lägga sig tidigt på grund av det kommande första företagsbesöket nästa dag. Vandrarhemmens rum var rymliga och nyligen renoverade och erbjöd en bra utgångspunkt för att utforska Amsterdam samt för alla olika företag som vi skulle besöka under vår vistelse.

Den första hela dagen på vår affärsresa gav oss möjligheten att besöka den välkända streamingtjänsten Netflix vid deras europeiska huvudkontor. Vår grupp välkomnades varmt och efter lite kaffe fördes vi till ett konferensrum som var dekorerat enligt temat för TV-serien “The Crown”, som Netflix producerar. Efter en kort introduktionsrunda fick vi en inblick i företagskulturen som Netflix följer. Den strategi de använder sammanfattas i en bok av företagets grundare Reed Hastings som heter “No Rule Rules”. De fem huvudpunkterna som förmedlades och som fastnade hos mig personligen var:

1. Uppmuntra anställdas beslutsfattande
  2. Dela information öppet, brett och medvetet
  3. Kommunicera ärligt och direkt
  4. Behåll bara våra mycket effektiva människor
  5. Undvik regel

Efteråt fick vi lyssna på en andra presentation om Netflixs riskminimering inom filmindustrin, vilket gav oss en djupare inblick i deras dagliga verksamhet. För att avsluta vår upplevelse erbjöds vi en gratis lunch av företaget.

Vår andra dag i Amsterdam började tidigt eftersom vi var tvungna att resa en bit för att nå det andra företaget på vår resa – Boels Rental i Sittard. Detta holländska familjeföretag, som precis köpt Cramo Group, ett stort företag som främst verkar i Norden, välkomnade oss varmt och hela dagen var mycket väl strukturerad. Efter en introduktion av företagets CFO och en lokal frukost fick vi besöka olika delar av företaget som ligger runt deras huvudkontor. Efteråt fick vi lunch och fick sedan arbeta med en spännande fallstudie som var av verkligt intresse för företaget, och vi fick sedan presentera den för projektledare och olika beslutsfattare som är involverade i processen. Dagen avslutades med att vi fick en eftermiddagssnack samtidigt som vi fick nätverka med olika anställda på företaget och höra om traineeprogrammet som Boels erbjuder.

På vår tredje och sista heldag behövde vi inte stiga upp lika tidigt, men vi begav oss ändå till vårt tredje och sista företag – Valcon, ett konsultföretag i Utrecht. På deras kontor blev vi varmt välkomnade och fick lära oss om deras verksamhet och de olika konsultområden de fokuserar på. Dessutom presenterade några av deras anställda för oss de specifika projekt de för närvarande var involverade i. Efter lunchen, som erbjöds av företaget, fick vi ännu en fallstudie som fick vårt team och våra deltagare att tänka till då den innefattade ganska avancerade uppgifter i Excel. Trots det uppfattade företaget våra resultat som insiktsfulla och var intresserade av de olika perspektiv vi kunde bidra med.

Efter besöket tog vi tåget tillbaka till Amsterdam igen, där större delen av kvällen var fri att utforska staden. Under kvällen träffades vår grupp igen vid Anne Franks hus för att lära oss om historien kring det och få information om en viktig del av stadens och landets historia som vi bodde i.

På avresedagen fick vår resegrupp återigen utforska och njuta av staden. På eftermiddagen möttes vi igen vid centralstationen för att ta oss till flygplatsen och flyga tillbaka till Köpenhamn. Därifrån tog vi bussen och kom fram till Jönköping tidigt på morgonen.