KUF har producerat en reklamfilm med stöd från SESUS. Här nedan kan du läsa om deras motiv och syfte med att skapa denna film
Kriminologernas Universitetsförening har alltid varit välkomnande. Vi vill att det ska vara en självklarhet att gå med i KUF och ta del av vår gemenskap och våra evenemang. För att visa vad ett medlemskap i KUF innebär på riktigt vill vi göra en film som sammanfattar novischperioden. Filmen ska se till att alla framtida novischer blir riktigt taggade på att plugga krim. Den ska vara inbjudande, sprida glädje och värme.
Målet med var att filmen skall visas i generationer av krimmare så att novischperioden i Lund blir något att längta efter redan när man söker programmet. Vi tror att filmen kan bidra till en positiv förväntan på vår förening som gör att fler deltar. I dagsläget är det tyvärr få av de killar som läser programmet som också deltar i novischperioden. Eftersom vår förening strävar efter att vara en mångfaldig organisation är killarnas frånvaro något vi vill ändra på. Även detta tror vi att filmen kan bidra till. När en blandning av medlemmar får ta plats i filmen, som sänder ett budskap av inkludering, så tror vi att fler killar kan känna sig välkomna och vilja ta del av novischperioden. Förhoppningsvis gör den gemenskapen som skapas under dessa tre veckor att killarna fortsättningsvis känner sig som en självklar del av våra evenemang.
Vi välkomnar även studenter som läser fristående kurser med kriminologisk relevans till novischperioden. Dessa studenter kan lätt hamna utanför en gemenskap då de inte har samma “klass-känsla”. Alla studenters studietid ska präglas av glädje och sammanhållning menar vi, därför vill vi säkerställa att även dessa studenter vill ta del av vår novischperiod. Genom en film kan vi lättare nå ut till fler studenter än just på kriminologiprogrammet eftersom den är lättare att sprida. Långa infobrev har nog alla tröttnat på sen länge. Men en film med härlig musik, glada miner och roliga aktiviteter har nog aldrig slått fel!
Filmen ska publiceras i våra kanaler (Instagram och Facebook) samt delas av alla förtroendevalda personligen för att säkerställa en maximal spridning. Vi är 24 st förtroendevalda, med genomsnittligt 800 följare på Instagram, så vi räknar med en rejäl publik!
Något liknande har aldrig skapats i KUFs historia, så det är allt på tiden menar vi!